Artikkeli: Lihasmuisti – totta vai tarua?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Lihasmuisti ja voimaharjoittelu

Kerran rakennettu lihasmassa on helpompi kasvattaa takaisin kuin rakentaa ensi kertaa. Puhekielessä ilmiötä nimitetään ”lihasmuistiksi”, mutta mistä oikeastaan on kyse? 

Avainkohdat:

  • Kun säännöllinen harjoitusärsyke lakkaa useammaksi viikoksi, esimerkiksi loukkaantumisen johdosta, menetetään lihasmassaa. Kuitenkin mikäli harjoitteluun palataan, lihakset kasvavat nopeammin, kuin ensimmäisellä kerralla lihasta harjoitettaessa.
  • Tätä ”lihasmuistiksi” kutsuttua ilmiötä selitetään usein sillä, että harjoittelun seurauksena kohonnut tumien määrä ei laske harjoitustauon aikana, joten harjoitteluun palaavan lihasten proteiinisynteesikapasiteetti on korkeampi kuin harjoittelemattomilla henkilöillä.
  • Uusimpien tutkimuksien perusteella ilmiötä voidaan selittää epigeneettisillä muutoksilla eli DNA:n luentaan vaikuttavat metyyliryhmät tai niiden poistuminen muokkautuu harjoittelun aikana ja osa näistä muistijäljistä mahdollisesti säilyy useiden viikkojen harjoittelemattomuudenkin jälkeen.

Kirjoitin keväällä artikkelin lihasmuistista Suorituskykyvalmentajalle.

Teksti luettavissa kokonaisuudessaan linkistä alta:

https://www.suorituskykyvalmentaja.fi/tietopankki/lihasmuisti-totta-vai-tarua/

Kirjoittaja

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
+2

Vastaa

TOIVEITA

MISTÄ HALUAISIT MINUN KIRJOITTAVAN?

Lähtökohtaisesti kirjoitan itse tärkeäksi kokemistani aiheista. Kuitenkin se, mikä on tärkeää minulle, voi erota merkittävästi siitä, mikä on tärkeää sinulle. Ehdota siis rohkeasti aihetta tai kysy kysymys. Pyrin vastaamaan mielenkiintoisimpiin ehdotuksiin.